Fem anledningar till att träna på lunchen

Det här med lunchträning hörni… Så bra! Frisk luft och motion och dagsljus och en paus från arbetsdagen. Dessutom har man det gjort när arbetet är slut för dagen och kan tillbringa kvällen med annat. Jag är väl medveten om att alla jobb inte lämpar sig för att träna på lunchen, men du som ändå har ett yrke där det går – testa en gång! Du kommer inte att bli besviken.

Såhär såg det ut under dagens löprunda: lite som att kliva in i valfri julkalender innehållande snö, gamla byggnader och kullerstensgator. För någon som älskar vintern så mycket som jag kunde det nästan inte bli bättre.

Så, för dig som inte är helt övertygad kommer här fem anledningar till att träna på lunchen:

– Hjärnan mår bra av miljöombyte och en paus från arbetet, du kommer alltså troligtvis att jobba bättre och mer effektivt efteråt.
– Kroppen och hjärnan får frisk luft och syre som ger dig energi (framförallt om du tränar utomhus).
– Dessutom: såhär i mörka tider hinner du komma ut och få lite dagsljus och förhoppningsvis D-vitamin som hjälper många av kroppens funktioner: till exempel sover du bättre på natten om kroppen får vara ute mer i dagsljus.
– Hjärnan funkar bäst vid en lite högre temperatur än den som är vid stillasittande (minns inte exakta siffran just nu): ännu en anledning till att du kommer jobba bättre efteråt!
– Du har träningen gjord och kan fokusera på familjen eller vänner eller bara ta det lugnt resten av kvällen.

Så, ge det ett försök imorgon! Jag föredrar personligen att springa eller gå utomhus eftersom jag sitter på kontor majoriteten av arbetsdagens timmar och gärna vill få frisk luft och motion utomhus varje dag, men den bästa träningen är den som blir av så att gå till gymmet är självklart minst lika bra. Det behöver inte vara avancerat: spring eller jogga eller gå i tjugo minuter, kör ett snabbt styrkepass på gymmet eller ett lunchgruppträningspass som ofta är bara en halvtimme. Då hinner du ändå tillbaka och duscha och äta i lugn och ro.

Såhär såg det ut förra veckan när jag sprang på lunchen, lite skillnad mot idag:

Har du inte tid eller ork att byta om och träna länge och duscha men vill ändå väcka kroppen? Gör tio burpees eller tio armhävningar eller tio utfallssteg eller tio av annan valfri styrkeövning eller några solhälsningar eller balanspositioner i några minuter. Ställ dig upp och sträck och böj och vrid kroppen åt diverse håll och skaka loss axlar och armar och hoppa några gånger på stället. Stå på huvudet eller händer mot väggen eller sträck ut dig över en pilatesboll om du har. Eller varför inte slå igång lite musik och släppa loss en stund? Bjud med kollegorna och ha dansparty mitt på ljusa dagen, mitt i veckan. Rör kroppen och väck den och ge den syre och ny energi för resten av arbetsdagen!

Två av mina favorityogapositioner för att sträcka ut och väcka kroppen. Framförallt den vänstra – dancers’ pose – är bra eftersom den görs stående och alltså kan göras nästan överallt. Den sträcker ut hela framsidan av kroppen vilken tenderar bli stel när man sitter framför en dator hela dagen. Samtidigt tvingar man musklerna att jobba lite för att hålla balansen och sträcka på rätt sätt och ställen. Win-win!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *