Lär dig lyssna på din kropp

Utmaningen jag skrev om häromdagen med Josefine Bengtsson (josefinesyoga) började igår. 15 minuter på mattan, där hon ger en specifik position varje dag att testa. Hittills har det varit två av mina favoriter för att sträcka ut och stärka upp, som jag gärna gör varje gång jag yogar; igår high lunge (högt utfall) och idag krigare 2. Har inte fotat positionerna eller yogastunderna (halva poängen med det hela är ju att koppla bort och ifrån), så bjuder på en halvsuddig bild från ett yogapass på Yogahuset häromdagen istället, på krigare 2.

Båda positionerna är väldigt sköna på morgonen, som sagt gör jag dem nästan varje gång jag yogar vilket ju ofta är på morgonen när man är stel efter en natts sömn. De var även väldigt sköna idag efter jobbet där jag på lunchen sprang det första löppasset på länge. Positionerna sträcker i både höfter, ljumskar, ben och lite av överkroppen – precis de muskler som började bli stela. Dessutom är det relativt fysiskt krävande positioner som ger energi och styrka, perfekt när man är trött efter jobbet eller vill vakna på morgonen (resultatet blev dock sådär idag – somnade som en stock i shavasana och vaknade en och en halv timme senare efter att, fortfarande nästan sovande, ha förflyttat mig från mattan till soffan, haha. Antar att jag var trött och behövde vila).

Utöver positionerna är det även en meditation som man ”ska” testa – just nu shaking meditation vilket kort sagt innebär att skaka hela kroppen. Så skönt! Nu har jag bara testat på morgonen hittills och det är skönt att skaka liv i kroppen, men kan tänka mig att det även är ett perfekt sätt att återfå fokus under arbetsdagen till exempel. Synd bara att man ser aningen knäpp ut, tror kollegorna skulle undra vad jag höll på med (tur jag har eget kontor så jag kan stänga dörren).

För instruktioner eller mer information om utmaningen, kolla in josefinesyoga på Instagram, eller josefinesyoga.metromode.se. Kolla också #lärdiglyssnapådinkropp på sociala medier!

Avslutar med en bild från dagens löppass, sex tunga och jobbiga kilometrar blev det. Men solen sken och fåglarna kvittrade så det var fantastiskt ändå. Dessutom – jag är glad för att jag har en stark och frisk kropp som tycker om rörelse och som bara kan bli bättre från och med nu och sex kilometer – om än långsamma – är inte precis dåligt för att vara första gången på flera månader och jag är glad för att jag har en arbetsplats som både möjliggör och uppmuntrar till träning på lunchen. Så som sagt – det var fantastiskt trots att det var döjobbigt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *