Move the way your body wants to move

De senaste dagarna har varit så härliga! Torsdagen började med sovmorgon och sedan yoga och frukost i solen. Sedan var vi i Öregrund hela eftermiddagen och kvällen för att fira Frida som fyllde år. Det blev promenad längs havet, en supergod middag och några glas vin i solnedgången. Tog en bild under middagen och det var på räkorna som var så fint upplagt i tråget med citron och vitlöksbröd och citronaioli, men all mat var fantastisk! Det var lite tapas-stuk så man köpte (eller kunde välja att köpa) flera smårätter istället för ett helt mål. Jag valde räkor som jag delade med Martin, grillade kycklingspett, pommes och tzatziki. Hade tänkt ta mer skaldjur för det fanns en hel del men det blev inte så. Det får bli nästa gång!

Sällskapet i vagnen var lilla Elvira som var nio veckor eller något liknande och helt galet söt! Blev massa bebismys både på torsdagen och sedan igår när jag var med Frida, Ramona och Gun på någon outletliknande affär (Thuns tror jag det hette?) mitt ute på vischan. Resten av dagen blev det mys, halsbandspyssel, middag och sällskapsspel. Regnet vräkte ner en stor del av dagen så något annat var inte så lockande. Ändå rätt skönt med regniga dagar också, jag behöver det för att verkligen stanna inne och inte ha ångest för att jag gör ingenting. Och det är ju så mysigt att sitta och dricka te och pyssla eller läsa eller bara mysa i soffan hela dagen. Nästan (men bara nästan) så jag längtar till hösten!

Imorse blev det återigen yoga och frukost i solen, sen tog jag bussen hem till Uppsala. Har sedan packat, städat lite, yogat lite mer, sprungit en kort sväng och bara tagit det lugnt. Nu ska jag hoppa in i duschen och sen äta middag och kolla på film resten av kvällen. Eller kanske pyssla något mer halsband eller armband, hahaha. Det får inte plats i resväskan när jag åker imorn så måste ju stilla kreativiteten för några dagar.

En sak slog mig imorse när jag yogat, och igen nu när jag sprungit en kort runda: vad jag älskar och behöver och mår bra av att röra på mig och leva ”hälsosamt”! När jag gick in för att hämta frukost efter att ha yogat och druckit mitt citronvatten i lugn och ro, mådde jag så himla bra. Det gick bokstavligen en våg av välbefinnande genom kroppen på ett sätt som i princip bara hänt under eller efter yoga. Missförstå mig rätt, jag mådde bra i tex Malung när jag fick dansa och ha skoj och hänga med kompisar en hel vecka också, men på ett annat sätt. Det var sena kvällar, en del alkohol och mycket rörelse blandat med mycket stillasittande på filtar i gräset eller obekväma bänkar. Det är superhärligt under en veckas tid och bra för den sociala och psykiska hälsan och jag älskade det, men min kropp mår som allra bäst när jag inte dricker massa alkohol och äter ganska dålig mat, när jag inte ligger kvar i sängen halva dagen (det ger mig oftast ont i kroppen och huvudvärk och gör mig allmänt seg), utan när jag börjar med ett yogapass där jag verkligen lyssnar in och rör mig på det sätt som behövs, när jag dricker mitt citronvatten allra helst fortfarande sittande på yogamattan, när jag ger kroppen bra näring och när jag rör mig lite hela tiden under dagen. Jag menar inte att jag inte vill äta eller äter godis eller onyttig mat eller aldrig kommer göra det eller dricka alkohol eller alltid yogar och kommer yoga varje morgon hädanefter, men de senaste veckorna och framförallt känslan i kroppen imorse och lite nu efter löpningen gjorde det så tydligt vad jag vetat länge men kanske inte riktigt applicerat den senaste tiden: jag behöver en ”hälsosam” livsstil för att må som allra bäst. Jag hoppas och tror att för varje gång den där positiva, härliga känslan uppstår, varje gång endorfinerna är så starka efter yoga, efter löpning, efter god och bra mat, så är det lite lättare att behålla de ”bra vanorna” även när motivationen tryter (hela anledningen till att jag sprang idag var tex att jag hittade inlägg på min instagram från i höstas när jag körde runstreak och sprang tjugo minuter varje dag och skrev om hur fantastiskt det var – kanske inte under tiden men åtminstone efter varje löppass – och jag blev så sugen på att känna den känslan igen att jag gav mig ut, och det är exakt så jag hoppas och tror att dessa bra känslor jag känt efter yogan och löpningen och bra matval också fungerar, även utan att jag instagrammar om det (men nu skriver jag det ju här så jag kan ju alltid läsa detta inlägg om jag känner mig omotiverad någon gång)). Och jag tänker framförallt att dessa ”bra vanor” inte behöver vara begränsande på något sätt. Eller, de ska inte vara begränsande för då mår man inte bra av dem. Det handlar om att äta det som får en att må bra. Att röra sig på det sätt som ens kropp behöver. Att lyssna inåt och göra de val som känns bäst för en själv. Det är inte enkelt och jag är uppenbarligen långt ifrån där själv men som sagt, för varje gång man gör ett ”bra val” som känns bra efteråt, som ger de här positiva känslorna, så kommer det bli lite lättare nästa gång.

(Och anledningen till att jag skriver ”hälsosamt”, ”bra vanor”, ”bra val” osv inom citattecken är för att jag inte vill att det ska låta som någon form av hälsohets där det är inga kolhydrater eller onyttigheter och massa träning som gäller, för det är det INTE. Det är inte ett hälsosamt liv för mig. Men, det som är hälsosamt och en hälsosam livsstil för mig kanske inte alls är det för dig, och tvärtom. Som sagt, det handlar om att välja det som känns bäst för en själv. Oavsett om det handlar om rörelse, mat eller något helt annat i livet för den delen. (Och detta går såklart också att tillämpa och ”skylla på” så till den grad att det blir hälsohets och riktigt skadligt för någon, men det tror jag framgår ganska tydligt att det är inte så jag menar heller….. det handlar om BALANS och i ett sånt läge väljer man inte på riktigt det som känns bäst utan det som hjärnspökena (tex) tror är bäst, så det är en helt annan diskussion som jag inte tänker ta nu.))

PS. Detta är alltså 100 happy days dag 16, 17, 18, 19. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *