Feel-good-helg

Den här helgen var det långhelg och den har nästan bara handlat om att göra sånt som får mig att må bra. I fredags när jag var ledig och Emil började sent blev det sovmorgon, en promenad till bageriet och köpa frukost och sen tog jag en lång cykeltur upp i skogen i höstsolen. Så skönt att komma ut i friska luften och röra på sig – det är ändå något speciellt, särskilt som i fredags när det var sol men ganska kallt och riktig höstigt och skönt!

Igår var jag på gymmet och sen fixade jag naglarna igen och sen åt jag lunch och gick på stan med Lisa. Sen skulle vi egentligen på halloweenfest men vi pallade inte festa, eller framförallt inte vara trötta och bakis idag (mvh pensionärerna) så vi struntade i det och hade myskväll hemma istället. Har kommit på att jag faktiskt tycker om att vakna tidigt och utvilad och kunna göra saker hela dagen, inte sova bort elller ligga i sängen halva dagen som jag kunde göra förut (och som det lätt blir efter fest).

Så, tack vare mitt (vårt) otroligt vuxna beslut igår vaknade jag ganska tidigt, pigg och utvilad idag precis som planerat. Emil sov som en stock så jag smög upp, gjorde citronvatten och yogade i nästan en timme. Har extrem träningsvärk från gymmet igår så det var skönt att sträcka ut och mjuka upp.

Sen cyklade jag till Lisa (ja mycket cyklande blir det men för någon som älskar att gå och springa men inte får göra det så är det ett bra alternativ, speciellt eftersom man orkar både längre tid och distans jämfört med om man promenerar eller springer), hon skulle bla låna mitt strykjärn och jag ville träna så slog två flugor i en smäll. Trampade på rätt bra vilket resulterade i sammanlagt 13 kilometer till in på träningskontot denna vecka. Resten av kvällen har jag pluggat anatomi och fysiologi och kollat på film.

Två saker slog mig tidigare idag (och lite igår):

1. För varje gång jag tränar – vare sig det är cykel eller gymmet eller yoga eller något annat – så vill jag bara ha mer mer mer. Det finns ju massa fysiologiska förklaringar till det; ämnena som kroppen utsöndrar vid träning är ju samma som när man äter socker eller dricker alkohol eller tar droger så man blir ju typ ”beroende” av det, men det är ändå väldigt intressant och roligt när man faktiskt känner det i sig själv och sin kropp. Dessutom handlar det inte bara om effekten av det (även om det är en stor del), det handlar också om att jag tycker det är roligare och roligare för varje gång och vill testa och lära mer och nytt och annat, OCH:

2. Jag läser ju en anatomi- och fysiologikurs just nu på distans (och en hel del på yogautbildningarna också) och för varje sak jag läser så vill jag träna och testa och känna och uppleva det i praktiken; har laddat ned appar både för anatomi och fysiologi och träning och försöker koppla ihop de två delarna, teori och praktik. Kommer på mig själv med att tänka ”om jag gör den här övningen är det denna muskel eller del av kroppen, då borde jag komplettera med en övning för den här muskeln eller delen också”, osv osv. Det blir alltså lite av ett moment 22; varje gång jag tränar eller yogar så vill jag läsa mer om kroppen och hur den fungerar och varje gång jag läser vill jag träna igen och då vill jag läsa mer osv osv osv. Sjukt bra för motivationen både till träningen och studierna, men också väldigt komiskt (fast egentligen rätt normalt, men ni fattar vad jag menar).

Nu: sova, ska försöka fortsätta med mina bra morgonrutiner som jag hade förra veckan: ingen snooze, gå upp direkt, citronvatten, yoga och vara på jobbet i helt ok tid, men då behöver jag sova i tid också. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *