I work out in the morning, before my brain figures out what I am doing

Inte riktigt så faktiskt – brukar vara uppe så pass långt innan att min hjärna är väl medveten om vad jag gör (framförallt är det till och med hjärnan som vill träna men kroppen som vill snooza vidare). Hursomhelst, började dagen med simning som planerat, en kilometer blev det denna gång också och det var så skönt. En cykeltur i morgonkylan (-11 imorse – var är våren????) och simning, en kort stund i bastun och sen till jobbet – redo för dagen! Tänk vad lite motion, frisk luft och solsken gör med humöret och energinivån. Den senaste veckan har det känts som att jag kommit ut ur vinteride varje dag. Känner mig pigg och fokuserad och pepp på livet, jämfört med häromveckan när jag var så trött och ofokuserad och omotiverad till typ allt.

Efter jobbet har jag mest packat inför helgen, åker till Dalarna imorgon för en helg med familjen och släkten och vänner, skidåkning och pulka och korvgrillning och annat mys! Ser fram emot riktig vårvinter, väderleksrapporten lovar sol och runt nollan nästan hela helgen som det ser ut nu – bästa möjliga alltså.

Har för övrigt köpt en selfiestick till min gopro nu så förvänta er både bilder och videos framöver.

Nu: sovdags!

Min dag i foton

Igår köpte jag äntligen en Gopro-kamera men har inte lärt mig den ännu så bestämde mig för att testa den lite löpande under dagen idag med ett foto i timmen. Det blev inte exakt varje timme och två vid några timmar men såhär har min dag sett ut:

06.00 drack citronvatten och läste igenom morgonens yogaklass

06.30 på cykeln på väg till yogastudion för att hålla i en morgonklass – älskar att vara ute så tidigt och cykla. Tystnaden, att en är nästan ensam på vägen, soluppgången, den kyliga morgonluften…. (och älskar såklart att hålla morgonklasser och yogaklasser överlag!)

07.00 höll yogaklass, kände själv att det blev ett riktigt skönt flöde och härlig start på dagen! Avslutade morgonen med prat och te med lite härligt folk på studion

09.00 här blev det ett litet längre glapp då jag endast fotade innan yogaklassen och sen på jobbet. Hade dessutom inte så mycket roligt att fota de kommande timmarna så det blev ytterligare ett hopp

12.30 lunch på jobbet – matlåda med rester från lunchen på Gränby i söndags. Fick alltså en så stor portion att den har räckt till tre – för mig – STORA portioner

17.00 tillbaka på Yogahuset för ytterligare en yogaklass

18.00 avslutande shavasana i kvällens yogaklass. Fick mycket positiv feedback efter den klassen – så kul att få höra att klasserna är uppskattade och att det en gör är bra! Även om yoga inte handlar om prestation så kommer gärna prestationsångesten fram när en står där på mattan och leder. Jag försöker tänka att det jag gör är good enough och att folk ju kommer tillbaka vilket är ett bra tecken och att det viktigaste är att vara autentisk och sig själv, men det är ju alltid skönt och kul att få höra att det är – och vad som är – bra också!

19.00 tog mina trötta stackars ben (benpass på gymmet + yogaklass med fokus höfter igår, två yogaklasser med fokus höfter idag + många kilometers (mil?) cykling de senaste dagarna) och satte mig på cykeln hem igen. Möttes av en så fin solnedgång som gav lite energi

19.30 landade på yogamattan för egen praktik. Första på ganska länge och så välbehövligt! Även om jag får den fysiska praktiken till viss del när jag undervisar så får jag ju inte den mentala och spirituella delen och den har jag saknat/tappat bort lite på sistone. Det blev långsamma, mjuka rörelser med fokus på att landa, samt någon armbalans och huvudstående för att det ger absolut snabbast effekt på att känna sig närvarande i kroppen för min del.

Det var sista bilden, sen har jag duschat, ätit kvällsmål och nu ska jag lägga mig. Tänkte nog simma imorgon bitti innan jobbet så det blir en tidig morgon igen men hur jobbigt det än är att ta sig ur sängen så gillar jag det. Hellre det än stressen – nästan ångesten – jag får av att snooza i en timme. Hela dagen börjar liksom fel då, det känns fel, obehagligt i både kroppen och hjärnan, som en väldigt mild ångest. Problemet är att jag oftast inte känner/tänker så när jag väl snoozar utan när jag till slut går upp – vilket betyder att det är väldigt enkelt att snooza trots allt. Men kanske är det som med allt annat i mitt liv (typ) – ju fler gånger jag gör det och inser hur bra jag mår av det (går upp tidigt alltså), desto lättare kanske det blir att göra det igen för att minnet av den känslan blir tillräcklig motivation?! Så funkar jag ju med det mesta, just i stunden kanske jag är omotiverad (tex till träning, jobb, även sociala grejer ibland) men oftast kan bara tanken på att väl vara någonstans/göra någonting, eller minnet av hur det fick mig att känna senast, få mig att ändå göra det. (Och ja det är säkert ganska vanligt, eller jag vet att det är ganska vanligt för det var exakt det jag skrev min C-uppsats om)

Godnatt!

Family time

Har som sagt haft familjen på besök i helgen. Tess och Melvin kom redan i torsdags och på fredagen var Melvin med mig medan Tess jobbade. Jag jobbade halvdag hemifrån (gick upp redan halv sju och började jobba direkt så den där halvdagen var tidigt avklarad!) och sen åkte jag och Melvin till Fyrishov och badade hela eftermiddagen. Många åk i rutschkanorna blev det, men det var kul och mysigt att få umgås sådär. Sen kom pappa och Tess och vi hade myskväll med plockmat och prat.

I lördags vaknade vi ganska tidigt, åt frukost och myste med lite film. Sen tog vi en tur ned till stan, kikade i lite affärer, lekte i Pelle Svanslös-lekparken och fikade på Storken (älskar Storken!! <3). Efter middag och mer mys här hemma gick vi till Emils jobb och lekte på skolgården en stund innan vi spelade spel nästan hela kvällen lång och idag vaknade vi återigen tidigt (det blir så när en har en sjuåring i samma rum), jag cyklade till Årstahallen och handlade och så åt vi våfflor till frukost. Sen åkte pappa och Melvin hem och jag och Tess gick till Gränby. Shoppade lite (jag köpte bara nödvändigheter som torrschampo och ny BB-cream eftersom det tagit slut, har fortfarande en budget att hålla och ingen plats för onödig shopping) och åt lunch. Det har varit så mysigt att ha dem här, vi ses ju inte så ofta längre när vi bor i olika delar av landet…

När hon åkt hem satt jag en stund på balkongen och fixade lite administrativt med företaget, sen tog jag en cykeltur. Skulle egentligen bara cykla till Mediamarkt och kolla på en actionkamera som jag är sugen på, men det var så skönt så jag cyklade längre, kom på att jag skulle kolla efter en ny cykel på XXL  (behöver en ny till Tjejvättern) och när jag kom till Mediamarkt hade de stängt… Så det blev varken kamera eller cykel, haha. Sen har jag storstädat lägenheten och fixat det riktigt fint. Det är kanske inte världens roligaste att städa, men det är ändå något tillfredsställande i att göra det, speciellt när det är ganska stökigt och skitigt innan. Såhär fint är det på byrån nu, skylten/tavlan har jag fått av mamma och den turkosa krukan fick vi i inflyttningspresent av pappa och Tess (jag hittade den på Myrornas igår men köpte den inte pga inte i budgeten även om den var billig, men så sprang Tess tillbaka och köpte den och gav den till mig). Nu har jag försökt mig på deklarationen (inte enkelt med eget företag…..) och ska läsa/bläddra några sidor i någon bok innan jag sover. Siktar på att fortsätta med tidiga morgnar, på jobbet eller med träning. Den här veckan är det ju dessutom kortvecka, tre och en halv arbetsdag bara! Sen åker jag hem till Dalarna och åker skidor och njuter av vårvinter (hoppas jag) och umgås med andra delar av familjen.

Exercise changes not only your body but also your mind, your attitude and your mood

Började dagen med ett simpass idag precis som jag tänkt. Kom något senare iväg än vad jag planerat, men är ändå nöjd över att jag åkte dit innan jobbet istället för efter. Dessutom var jag på jobbet i okej tid och kunde åka hem direkt efteråt istället. OCH jag var supereffektiv och fokuserad på jobbet, hela dagen. Nu ska jag fortsätta med detta och göra det till en rutin åtminstone en eller två gånger i veckan! Inte nödvändigtvis simning, men någon form av träning.

Idag kom Tess och Melvin till Uppsala, så först åt vi lunch och sen har vi myst och lekt här hemma från att jag slutade jobbet. De ska sova här inatt och imorn kommer pappa också och så ska vi umgås hela helgen, så mysigt!

Breathe through the pain

Fick min andra stötvågsbehandling (för denna omgång) imorse och det gjorde så – ursäkta språket – svinigt jävla ont. Hon fick till och med sänka effekten och det gjorde ändå superont. Det positiva (well…..) är ju dock att jag får träna yogaandning och avslappning rejält under de där två minuterna. Och det är ganska intressant hur kroppen fungerar!

Både idag och förra veckan när smärtan var extrem och adrenalinet bara rusade i kroppen och varenda muskel var spänd så lyckades jag – tack vare andningen, yogan och den kroppsmedvetenhet som det gett mig – ändå få några sekunder av avslappning emellanåt. Och den känslan – att kunna slappna av och koppla bort smärtan fastän det gör så jäkla ont – är så häftig! Jag kunde verkligen känna hur olika muskler slappnade av för en kort stund, hur avslappningen spred sig och hur smärtan minskade lite lite. Smärta är ju trots allt kroppens sätt att säga att något är fel, men när en då tar över kontrollen, andas genom det onda och förklarar för kroppen och hjärnan att allt är okej och att den här smärtan inte är farlig, så släpper det onda litegrann. (Haha låter typ som att jag har fött barn men det var alltså bara en stötvågsbehandling på hälen)

Ännu bättre är det dessutom att direkt efteråt när adrenalinet försvinner blir hela kroppen superskönt avslappnad, typ som efter massage.

Resten av dagen satt jag hemma och jobbade, de skulle komma och kolla vår balkongdörr så jag behövde vara hemma på förmiddagen och då kände jag att det kunde vara skönt med en heldag hemma. Även om jag jobbar en hel dag även hemma så är det skönt ibland att sitta hemma i träningskläder, dricka massa te och bara ta det lugnt. Inget speciellt egentligen och som sagt jobbar en ju ändå – det är nog mest bara känslan av att vara hemma som gör det skönt. Dessutom jobbar jag ibland mer effektivt och fokuserat hemifrån än från kontoret, av någon anledning. Fick dock hoppa in och hålla yogaklass på lunchen så en liten sväng iväg blev det och dessutom blev det deltagarrekord för lunchklasserna med hela sexton personer! Så himla roligt!

Det är ju ytterligare en bra sak med att sitta hemma, det känns lättare att sprida ut sina arbetstimmar lite på dagen. Jag jobbar oftast bättre dagar som idag där jag vaknar rätt tidigt, har en lugn morgon och kanske jobbar litegrann eller gör något (gärna fysiskt, tex cyklade till fysioterapeuten vid strax efter sju imorse), sen kommer hem och jobbar några timmar, tar en paus och gör annat mitt på dagen (återigen, gärna rörelse!) och sen jobbar de sista timmarna senare på eftermiddagen, även om det då innebär att jag behöver jobba senare än om jag jobbat de där åtta timmarna i sträck från morgonen. Det funkar ju såklart inte alltid och på alla jobb och ens för alla, men för mig är såna dagar ett skönt avbrott från de dagar då jag sitter på kontorsstolen från åtta till fem.

Nu ska jag äta och sova, igår somnade jag före nio och det var så skönt! Tänkte dessutom simma imorgon, antingen före jobbet eller börja jobba tidigt och gå på lunchen eller efter, så oavsett ska jag försöka gå upp tidigt. Vilket alltså betyder att jag behöver sova tidigt.

Den bästa träningen är den som blir av

I söndags hade jag sista barnyogan som sagt och igår hade jag klass på NW som vanligt. Imorse hade jag sedan lovat/bestämt/planerat att hålla morgonklassen på Yogahuset så blev lite färre timmars sömn inatt, 05.30 ringde klockan! Dock vaknade jag rätt utvilad, gjorde mig klar i lugn och ro och cyklade sen i soluppgången och med vårkänslor (ganska varmt och fågelkvitter tex) till studion och då kändes det inte så jobbigt med några färre timmars sömn. Det var superhärligt att hålla klassen, älskar att vara på Yogahuset och alla fina människor där! Resten av dagen var jag förvånansvärt pigg och fokuserad jämfört med de senaste veckorna så insåg att tidigare morgnar, att kliva upp direkt och ta det lugnt på morgonen samt få in någon form av motion innan jobbet (cykel till jobbet och några minuters yoga minst, men gärna mer än så) kanske är nyckeln till att ha mer energi. Tåls att testa! Nu när solen går upp redan vid sex-halv sju så är det ju ändå lite lättare att ta sig upp än tidigare.

På eftermiddagen tog jag ut min friskvårdstimme och gick tidigare för att hinna åka skidor innan solen gick ned och det var heeeeeelt fantastiskt! Inga vidare spår så varken tekniken eller konditionen fick väl jobba sådär supermycket, men kroppen fick D-vitamin och rörelse och hjärnan fick endorfiner och dopamin och allt sånt där och det räcker gott och väl! Träning behöver inte alltid vara stenhårt och supersvettigt. Ibland är det viktigare med bara någon form av rörelse och att göra det en tycker om!

Life looks better in spring

Den här helgen bjöd vädergudarna på strålande sol och vårkänslor så igår passade vi på att vara ute hela dagen. Packade matsäck och promenerade till Vedyxaskogen, grillade korv och hängde i solen och lekte i snön och hade det allmänt gött med Anna och Rickard. Sen fortsatte vi kvällen med tacos och vin och prat hemma hos dem.

Har supermycket bilder men har inte hunnit redigera dem ännu så här kommer några stycken så länge:

Idag har jag sovit länge, ätit frukost och suttit ute på balkongen i solen en stund och sen haft sista barnyogan för denna kurs. Det börjar en ny omgång om drygt en månad igen men först ska jag hinna med lite annat några helger!

Friskvård

Idag började jag dagen med att jobba lite hemma, skulle korrläsa en text så passade på att göra det samtidigt som jag åt frukost i soffan. Ändå skön start på dagen, borde kanske jobba hemifrån oftare på morgonen. Bara en timme typ… sen skulle jag åka till jobbet och gymma på eftermiddagen som veckans friskvårdstimme, men lockades så av solen så jag ändrade mina planer och åkte en tur på skidorna då istället. Också något jag gärna skulle börja fler dagar med! Kom hem igen, jobbade lite i underställ (älskar det!!!) medan jag åt en andra frukost och åkte till jobbet strax innan lunch. Det bästa är att jag var sjukt effektiv och fokuserad hela dagen så det om något motiverar ju att göra såhär fler dagar! (Behöver ju inte åka så långt och länge, och nu är ju solen uppe tidigt så en skulle kunna vara ute redan vid typ sju på morgonen och åka, det tåls att tänkas på!)

Bjuder på en bildbomb från dagens skidtur (ja jag hann åka skidor också, fotade inte bara haha), nu ska jag göra mig klar för 25-årsfest!

Life hack for smoothie lovers

Det här riktar sig framförallt till dig som brukar ha med dig din smoothie till jobbet, skolan, träningen eller liknande men går såklart att tillämpa även i hemmet (det är ju alltid trevligt med kall smoothie fint upphälld, eller hur?!).

1. Använd termos istället för vanliga flaskor
Jag dricker mängder av smoothies, till frukost, mellis och ibland som efterrätt, brukar ta med mig hemifrån oftast men tycker verkligen inte om när de framåt eftermiddagen börjar bli rinniga och sura (?). Läste i PT-Fias blogg häromveckan att en kunde använda termos istället för flaska för att hålla den kall och kände att jag var tvungen testa. Tack och lov vann jag en superfin termosflaska i höstas så igår morse testade jag hälla upp smoothies i den istället för min vanliga plast- eller PET-flaska. Hade den för visso i kylen på jobbet ändå, men den höll sig helt fantastiskt! Drack bara lite av den igår så tog med den hem, ställde den i kylen över natten och fyllde bara på med lite extra yoghurt imorse. När jag sen kom till jobbet och drack den var den fortfarande superkall och sådär krämig som en (jag) vill ha den, 24 timmar efter att jag gjorde den! Det bra med att ha en termosflaska är ju att en kan dricka direkt ur den (till skillnad från en vanlig termos där en behöver hälla upp i en mugg) och dessutom funkar den perfekt för allt: varma drycker som te, kalla drycker som smoothie och bara som vanlig vattenflaska däremellan. En slipper alltså ha flera olika flaskor med sig att släpa på eftersom det går ganska enkelt att diska ur, vilket jag oftast har annars. (Dessutom är den ju så snygg, kolla bara här nedanför!)

För dig som sällan tar med dig smoothie så tipsar jag ändå om att hälla upp i en termos, i mitt fall så höll den sig mycket fräschare och krämigare än om jag har den bara i en tillbringare i kylen!

2. Använd glasflaskor istället för plast
Det här med glasflaskor och -burkar har ju verkligen blivit en grej de senaste åren, både för att servera drycker och andra krämigare saker (soppor, chiapudding, osv). Det är snyggt, det är praktiskt (de flesta glasburkar är ju helt täta till skillnad från plast) och det är miljövänligt. Jag började spara glasburkar först för lite mer än en månad sedan för att sätta mina sticklingar i, men sen tog jag det steget längre och sparade även några glasflaskor (alltså, såna som en kan köpa smoothies i, inte typ ölflaskor) och det är ju så mycket snyggare och mer miljövänligt än att hälla upp smoothies i PET- eller andra plastflaskor som jag brukar. Fördelen med PET är i och för sig att de kan slängas när de är slut om en inte vill släpa en tom flaska hela dagen, men en glasflaska kan ju också slängas, eller så får en bara släpa den (eller återanvända den som vattenflaska, precis som jag skrev ovan, vilket ju såklart funkar med PET också men det är inte lika snyggt). För jag menar, hur sugen blir man inte när det ser ut såhär? (Kan för övrigt vara en av de godaste smoothiesarna jag gjort på länge också, men jag minns tyvärr inte riktigt vad jag hade i). Och ja, för mig är det viktigt att det ser snyggt och trevligt och inbjudande ut. Inte för att någon annan ska eller kommer se, utan för min egen skull. En äter lika mycket med ögat som munnen sägs det ju.

Och återigen, för dig som inte tar med dig smoothies, häll upp i en glasflaska eller -burk och servera med ett fint sugrör så ser det superfint ut!

På tal om glasflaskor och -burkar, såhär trevligt såg det ut härommånaden när jag gjorde chiapudding i en glasburk till frukost:

Nu ska jag krypa ned i soffan med en kopp te och lyssna på ännu ett webbinarium med Skatteverket, denna gången om preliminärskatt (så förhoppningsvis lär jag mig lite mer idag för det är en del som jag känner mig sjukt osäker på). Bjuder på en sista bild på hur fint väder det var imorse. Hade tänkt åka skidor efter jobbet men samma sekund som jag klev in genom dörren hemma blev det mulet. Nu känner jag mig lite hängig med huvudvärk och halsont så det var kanske bra att det inte blev något dock. Förhoppningsvis är det bara lite du-är-stressad-du-behöver-vila-signaler från kroppen, men har flera kollegor som precis varit sjuka så risken finns ju att det är ”på riktigt” också…… Håll tummarna att det inte är!

Wherever you go, go with all your heart

Hade lyxen att få massage av Izabella idag efter jobbet då hon utbildar sig till massör och behövde träna och jag älskar massage (vem gör inte?!). Sen hängde vi kvar i studion (ännu en sak jag älskar) ett tag och pratade och drack te. Så mysigt – och så fantastiskt med människor en inte känner superbra men där samtalsämnena ändå inte bara handlar om vad en jobbar med och vädret och annat small talk, utan faktiskt om andra saker också. Saker som betyder något. Som att göra det en brinner för och lyssna på hjärtat, till exempel.

Därefter åkte jag upp till Nordic Wellness för att hålla en yogaklass där, den ordinarie instruktören var sjuk så jag hoppade in. Och det kändes sååååå bra! Jag och Izabella pratade lite innan om det här med att förbereda klasser innan eller inte, jag gör det ju alltid men svävar ofta iväg när jag väl instruerar, och samma sak blev det idag. Hade en klass som jag hade tänkt köra men när jag väl stod på scenen och mattan gjorde jag nog bara hälften av det. Resultatet? BÄTTRE än det jag hade tänkt från början. Det kändes som att det blev en perfekt kombination av allt (tycker jag, men alla är såklart olika och har olika behov olika dagar). Hur som helst blev det i alla fall ett väldigt tydligt exempel på hur livet funkar om en bara lyssnar på hjärtat, precis som vi hade pratat om innan.

Bjuder på en fin bild på himlen och lite av Uppsalas siluett (eller tågstation…..) när jag var påväg från Yogahuset till Nordic Wellness.