Mindful March: Recharge

Kan vi bara ta en minut och njuta över hur fantastiskt väder det varit de senaste dagarna? I Uppsala har det bjudits på strålande sol varenda dag hela veckan. För visso uppåt tjugo minusgrader, men det blir liksom lite mer hanterbart med solskenet. Hur som helst, det här har varit en lång och väldigt kort vecka på samma gång. Insåg att åtta yogaklasser utöver ett heltidsjobb kanske var lite övermäktigt, man man lär så länge man lever och det är ju oavsett väldigt roligt OCH så länge det inte är så hela tiden så är det ju lugnt. En vecka med det, när jag dessutom har haft det ganska lugnt på mitt vanliga jobb, klarar man ändå. Bjuder på en snapchat-bild i solskenet påväg till jobbet häromdagen och en bild från dagens yogaklass när deltagarna låg i shavasana och solen lyste in genom fönstret:

Igår när jag gick till yogastudion efter jobbet så funderade jag lite (ovanligt, not…..). Kände att det varit lite mycket den senaste tiden, både att göra och i tankarna, och som alltid när jag har lite mycket och blir lite stressad reagerar jag 1. med att känna mig sjuk (mvh haft huvudvärk hela veckan) och 2. kör på i 180 och tänker inte på någonting (eller på allting). Det blir för mycket av allt, både det goda och det onda. Blir dundertrött och sötsugen som jag vet inte vad. Gör gör gör gör. Låter aldrig tankarna vila. Därför bestämde jag mig för att fokusera på mer närvaro, mer medvetna val och mer återhämtning den kommande tiden. Jag är ju egentligen lite emot att fokusera på en viss tidpunkt, typ ”jag ska börja med xxx den 1 januari” eller på måndag, eller nästa månad, eller nästa år. Ja, ni fattar grejen. Jag föredrar att börja med en ny vana idag. Men, passande nog var det ju den första mars igår när jag tänkte dessa tankar så då insåg jag att jag lika gärna kan köra en månad med speciellt fokus och se hur det går. Härmed presenterar jag därför för er: Mindful March. En månad av mindfulness. Närvaro. Medvetenhet. I det jag gör och det jag tänker. I mina val, stora som små. I mat och träning och fritidssysselsättningar och återhämtning och jobb och allt du kan komma på. Det handlar inte om en ny utmaning, något att klara av, prestera. Det handlar om att göra det som är bäst för dig. Det handlar inte om att göra massa, ändra massa, vara supernyttig eller sträng. Det handlar om att vara medveten, närvarande. Att känna efter inåt, lyssna på kroppen, stanna upp. Det handlar om att inte köpa den där chokladen bara för att hjärnan skriker ”ge mig sockeeeeeeeeer”, utan om att stanna upp och tänka, nej känna, ”hm, varför vill jag ha choklad nu? Är jag trött? Stressad? Ledsen eller arg eller någon annan känsla? Eller vill jag faktiskt bara ha det för att det vore gott?” Det handlar inte om att träna hundra pass på en månad, utan om att lyssna på kroppen och känna efter vad den mår bra av. Det har trots allt varit väldigt mycket rörelse på sista tiden, så kanske behöver kroppen snarare vila och återhämtning (det kan den i och för sig behöva utan att ha rört sig så himla mycket dagarna innan också). Det handlar inte om att säga nej till allt eller ja till allt som erbjuds på jobbet eller fritiden, utan om att kanske avvakta lite med att svara, fundera på om jag vill och orkar. Lyssna inåt. Känna efter. Medvetenhet. Närvaro. Medvetna val. Här och nu.

Kom hem från jobbet och började helgen med att städa lägenheten och byta lakan i sängen. Kanske inte supermindful med tanke på att det var ett något panikartat ”vi måste städa jag står inte uuuuut” fastän det kanske inte var så himla farligt, men å andra sidan ganska mindful eftersom jag vet att jag har lättare att slappna av när jag inte ser dammråttorna i hörnen och sådär. Och när jag vet att jag då kan tillbringa resten av helgen med att chilla och göra vad jag vill, inte städa och tvätta och bädda rent (och ja jag vet att man inte behöver göra det alls om man inte vill men jag tycker bättre om att ha rent omkring mig punkt slut. Och med fyrtio kvadrat så tar det inte så lång tid….). Sen la jag mig på golvet såhär en stund vilket var såååå skönt. Brukar ligga med benen mot väggen ibland men nu har vi ingen bra vägg att ligga mot efter att vi flyttade om här inne, så nu funkade soffan lika bra, eller till och med bättre. Då kunde benen vara lite böjda och jag kunde verkligen slappna av – så pass att jag nästan somnade…. Så ett tips om du behöver en liten paus – lägg dig med benen upp mot väggen eller över soffryggen, sängen eller en stol. SÅ SKÖNT och ett väldigt bra sätt att ge kroppen lite återhämtning. Det finns till och med vetenskapliga bevis för att det är bra.

Sen har jag duschat, ätit middag och nu sitter jag med ett glas vin och skriver detta. Tycker om att sitta med ett glas vin och skriva, även om det ”bara” är ett blogginlägg. Jag känner mig lite som en författare då, haha. Och jag tycker ju om att skriva ned saker, speciellt sådant här som jag tänker på. Reflektioner och tankar. Och jag tänker att det också är en del i att vara medveten och närvarande. Att reflektera och tänka och känna efter och sedan skriva ned det du tänker och känner, det gör ju också att en kan släppa det från tankarna på ett annat sätt (och det är kul att gå tillbaka och läsa, och det kanske förhoppningsvis kan ge någon annan en tankeställare).

Nu ska jag slå igång en film eller serie eller läsa lite i min bok innan jag ska sova. Den här helgen kommer att handla mycket om återhämtning och vila både fysiskt och mentalt, hur resten av månaden blir återstår att se. Det är ju det som är det fina i att vara närvarande och medveten om det en gör – det blir lättare att se vad en behöver och mår bra av, just nu.

2 svar på ”Mindful March: Recharge”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *