You are not a drop in the ocean, you are the entire ocean in a drop

Igår tänkte jag fota en bild per timme, var till och med påväg att ställa alarmet på varje timme för att komma ihåg men jag gjorde aldrig det och det slutade med att jag bara tog en bild – klockan sex på morgonen när jag skulle jobba.

Gick nämligen upp klockan sex igår morse, drog på mig träningskläder som låg framme och började jobba direkt för att kunna sluta tidigare på eftermiddagen. När mamma skulle till tåget cyklade jag till simhallen och tog ut veckans friskvårdstimme. Sen åkte jag till jobbet och kunde med gott samvete gå hem redan 14.30 och ändå ha gjort mina timmar för dagen. Sen uträttade jag lite ärenden inför helgen och cyklade hem. Väldigt oklart såhär i efterhand varför jag skulle gå hem så himla tidigt, men å andra sidan var det väldigt skönt och något jag funderar på att göra oftare ändå. Kanske inte så extremt tidigt alltid, men tidigare än jag gör nu. På kvällen var Emil borta på middag med jobbet så jag kollade Let’s dance men däckade redan kvart i nio i soffan.. Nackdelen med tidiga morgnar (och sena kvällar innan det), men å andra sidan ganska skönt imorse när jag vaknade av mig själv före klockan åtta när klockan skulle ringa. Hade nämligen lovat Julia att ”jobba” lite på Yogahuset där det var gästlärare på morgonens yogaklass. Så klockan halv nio satt jag på balkongen och åt frukost, klockan nio cyklade jag ner till stan i morgonsolen.

Förberedde studion för klass, gick på klassen (som var superhärlig) och stannade sen kvar för en och en halv timmes gongmeditation/gongbad. Hade egentligen tänkt gå på gymmet efter yogaklassen men den var tuffare än jag förväntat mig så det kändes överflödigt. Var istället påväg att cykla hem men sen tänkte jag att om det är någonting som min kropp och själ och sinne behöver så är det 90 minuter att bara få ligga och vila och låta gongen göra sitt.

För den som inte vet vad gongmeditation eller gongbad så är gong ett instrument från öst som används sedan långt tillbaka för att hela och balansera kroppen. Det sägs att ljudet och vibrationerna från gongen hjälper kroppen att slappna av, minska stress och även att hela och läka: ”to regenerate the parasympathetic system, nothing is more powerful than the sound of the gong.” – Yogi Bhajan. Jag har testat någon gång innan och det är en häftig upplevelse och så skönt förutom att jag har någon punkt i ryggen som alltid gör jätteont. Det är inte helt ovanligt tydligen att triggerpunkter och andra smärtor ger sig till känna lite extra när en sjunker ned i den djupa avslappningen samt av vibrationerna från gongen, men det är lite obehagligt. Det var iallafall så skönt att få ligga där och vila och lyssna till ljudet, det blir en helt annan – djupare – avslappning än att tex ligga på soffan och läsa eller kolla på mobilen eller på film.

Sen följde jag med Emils mamma och syster och åt lunch på stan innan jag cyklade hemåt igen. Det blev en ganska lång dag iväg men så härligt! Det är ju Yoga Games i Göteborg den här helgen och jag hade så gärna velat vara där, men detta var ju iallafall second best.

En sak som Mateusz, läraren, fokuserade ganska mycket på var att känna in kroppen, att verkligen lyssna inåt. Det handlar yoga ofta om, och det tjatar jag ganska mycket om i mina klasser också, men det här var ännu mer (eller så var det bara skillnad nu när jag var elev och inte lärare för en gångs skull). Att känna hur fötterna kändes, hur musklerna – muskelcellerna – arbetar för att hitta stabilitet och styrka i olika positioner och vinklar, hur andetaget flödar ut och in i kroppen och hur hjärtat slår. Det var otroligt inspirerande, ett jätteskönt (men så svettigt!) flöde och ett väldigt bra sätt för att bli närvarande i kroppen till 110 procent. Det som verkligen fångade mig (eller okej, allt gjorde det men du fattar) var när han sedan pratade om hur otroligt det är, hur fantastisk naturen är som har skapat kroppen på detta sätt, så komplex, så avancerad, så unik, så uttänkt och välplanerad in i minsta detalj, minsta lilla cell. Tänk på det: hur ditt hjärta slår hela tiden utan att du tänker på det och hur du utan det inte skulle kunna leva. Hur ditt andetag flödar utan att du bestämmer dig för att andas och hur du utan det inte heller skulle kunna leva. Hur dina muskler samarbetar för att röra dig åt det håll och på det sätt som du vill (om du vill testa/känna: börja stående med fötterna något bredare än höftbrett, börja sedan sänka dig låååååångsamt ned, millimeter för millimeter, tills du hamnar på huk, sitt kvar en liten stund med stolt hållning och börja sedan resa dig upp igen, millimeter för millimeter, hela rörelsen ska alltså ta flera minuter bara ned och upp en enda gång – känn hur musklerna i benen, rumpan, fötterna, ryggen, magen jobbar och samarbetar, hur olika muskelceller spänns och slappnar av i takt med rörelsen). Är det inte otroligt?! Kroppen är otrolig och värd att firas, uppskattas, älskas. Hela tiden, dygnet runt. Det handlar inte om hur den ser ut – utan om hur den är, hur den fungerar. Att den fungerar – utan att du behöver tänka på det. Du har ett helt universum inom dig. ”You are not a drop in the ocean, you are the entire ocean in a drop.” 

Krämig rotfruktssoppa

Spontangjorde en rotfruktssoppa till middag igår och den blev SÅ HIMLA GOD. Hämtade receptet från Arla, men det kommer även här då jag modifierade lite:

Ingredienser:
8 potatisar (mjöliga)
3 morötter
2 palsternackor
2 dl creme fraiche
1 liter grönsaksbuljong
salt och peppar
ev lökpulver, paprikapulver, chilipulver och andra valfria kryddor

Skala och skär potatisarna, 2 av morötterna och palsternackorna. Koka upp buljongen under tiden.

Häll i rotfrukterna i buljongen och koka i ungefär 15-20 minuter eller tills de är mjuka. Häll sedan av vätskan i en bunke eller skål och spara den! Mixa rotfrukterna tillsammans med crème fraichen.

Späd med buljongen till önskad konsistens (enligt receptet ca 4-5 dl men jag tog allt, beror på vilken konsistens och smak du vill ha). Salta och peppra, jag hade även i lökpulver, paprikapulver och chilipulver. Skala och hyvla den sista moroten, lägg i den i soppan och låt koka någon minut till. Servera ev med någon färsk grönsak uppepå/i och (enligt receptet) keso (men det skippade jag pga tycker inte om keso och hade inga andra grönsaker). Kan ätas med något gott bröd till, tex varma mackor som jag gjorde!

På tal om varma mackor, lite tråkigt blev det ju med bara tomat och ost men jag har börjat tröttna på att äta kött, är sällan sugen på det (inte idag iallafall haha) och då blir det jobbigt när en alltid ätit skinka på smörgås/varm macka?! Så vad äter man om man inte vill ha skinka eller annat kött? (Obs jag äter alltså fortfarande kött och skulle aldrig sluta med något bara för att, jag bara försöker välja annat när jag själv lagar eftersom jag just nu är inne i en period där jag är sugen på vegetariskt, men om jag äter ute eller blir bjuden eller Emil lagar kött så äter jag såklart kött). (Och känner jag mig själv kommer jag snart att vara väldigt sugen på någon god grillad köttbit också, haha).

At all times – dare to be

Igår skulle jag träna på gymmet innan yogan tänkte jag (hade först tänkt gå på Bodypump men var lite sen hem från jobbet + var sjukt seg i benen efter söndagens cykling så tänkte låta dem vila lite och köra mer fokus överkropp på gymmet istället), men blev lite för sen iväg så hade bara tjugo minuter innan jag behövde förbereda yogan. Men ingen idé att misströsta! Trampade på bra på cykeln på vägen dit för att få igång kroppen, körde 500m roddmaskin för att värma upp ytterligare lite och tog sen – inspirerad av fredagens pass – några kettlebells med olika vikt. Det blev ett triset (tre övningar som jag varvade i ganska högt tempo utan paus) och ett superset (två övningar som jag varvade utan paus) med fokus på baksida och överkropp (marklyft, rodd och clean & press, russian twist och axelpress, allt med kettlebell av olika vikt, 10 eller 5+5 x3), sen hann jag inte mer innan yogan.

Och varför skriver jag detta undrar ni kanske nu? För att jag insåg efteråt, när jag cyklade hem och funderade på det, att jag utan minsta tvekan klev rakt in på fria vikter-ytan, ställde mig mitt i med flera olika kettlebells och bara körde. Jag, som för ett halvår sedan inte ens vågade sätta min fot bland de fria vikterna för att jag tyckte inte att jag hade någon aaaaaning om vad jag höll på med. Tänk vad snabbt saker ändras om en bara vågar tro på sig själv och testa sig fram (och tänk vad träning och yoga gör med självförtroendet!).

Har ingen bild från dagen så bjuder på två stycken från yogan i lördags där vi tränade på dessa armbalanser (vilket jag också är rätt imponerad över mig själv att jag klarar).

Summan av kardemumman: våga testa. Våga göra det där som du funderar på eller drömmer om. Våga misslyckas. Våga vara nybörjare. Våga vara du.

Balans i livet

Tog sovmorgon imorse och vaknade typ elva, det var riktigt längesedan det hände men så himla skönt! Sen gjorde jag pancakes som vi åt på balkongen i solen och så har jag tillbringat nästa hela dagen där. Läst, sått lite mer, fixat med cykeln (skruvat åt allt nu när jag cyklat några mil på den), målat naglarna och bara njutit av att inte ha några måsten eller tider att passa på hela dagen. När solen försvann bakom molnen och husen tog jag den planerade cykelturen. Det blev nästan 27 kilometer, kortare än jag planerat men inte heller en särskilt lång fikapaus, bara stannade och drack lite vatten och åt ett par äppelklyftor snabbt. Men härligt var det och snart är jag ju uppe i en tredjedel av Tjejvättern utan att det känns som för mycket iallafall. Skönt att se att träningen tar sig även om det tyvärr inte är supermycket tid kvar. För första gången i hela mitt liv måste jag nog börja planera min träning lite mer noga för att hinna träna så mycket och det jag vill innan loppet (loppen, har ju simningen i juli sen!).

Hursomhelst, den här helgen har innehållit den perfekta blandningen av träning och rörelse, gott att äta och dricka, socialt umgänge och bara lugn och ro och återhämtning. Balans i livet helt enkelt!

Förresten, kolla vad det växer i de jag sådde häromdagen:

Love life

Aaaaah livet!!! Sån himla härlig dag idag! La mig tidigt igår och vaknade tidigt idag, gick på en superrolig yogaklass, åt brunch med Maja och fortsatte med häng i solen på vår balkong någon timme. Sen åkte hon hem och jag mötte upp Lisa och Emelie på stan för rosévinspremiär och sen cyklade vi hem till Lisa och åt middag och hade filmkväll. Aktiv och fullspäckad men ändå skön och avslappnad dag – precis som jag älskar det!

Imorn ska jag cykla ett längre pass om benen tillåter (har träningsvärk IGEN) och städa och så här hemma. Resten av dagen ska jag bara chilla. Hoppas på sol så en kan sitta på balkongen men vi får se. Förresten – jag sådde frön i onsdags och idag såg jag att några börjat komma upp, så coolt att det går så snabbt!

Persiljan kom upp häromdagen för de sådde jag för rätt längesen, men tror inte den mår så bra eftersom det bara är i ett litet hörn av krukan och de som är växer rätt dåligt.

Nu är det sovdags!

Spring feeling

De senaste dagarna har våren verkligen kommit till stan och jag har njutit till fullo! Jag vet att jag sa härommånaden att vinter (eller allra helst vårvinter) är min favoritårstid, men våren är inte heller helt dum faktiskt. Att kunna gå ut i bara tunn jacka, träna utomhus (okej det gör jag i och för sig jämt), sitta ute på kvällarna, osv. Jag älskar det! Det har därför blivit flera kvällar med middag på balkongen och några morgnar därute med yoga och/eller frukost.

I onsdags träffade jag Lisa efter jobbet, satt på uteservering och drack vin och åt god macka och sen en glass på det. Igår var jag på nätverksträff på Arlanda vilket var väldigt lärorikt och trevligt (och sjukt fina lokaler!) och sen var jag på en yogaklass på Yogahuset efteråt där jag verkligen fick träna på att sätta egot åt sidan – jag var fortfarande så trött och sliten från måndagens och tisdagens träning så jag hade varken balans, styrka eller koordination. Men det var skönt som alltid! Idag har vi slutligen bokat in lunchträning med jobbet på Campus1477 – Kettlebell intervall. Svinjobbigt (men ändå inte så jobbigt som jag trott, det är ändå ett bra tecken på att jag blivit starkare (eller inte tog ut mig tillräckligt, eller hade förväntat mig det absolut värsta, haha)) men så himla roligt! Älskar ju sådana pass, borde verkligen gå på det oftare (det finns ju några liknande på Nordic Wellness, inte med just kettlebells men där man tränar styrka och kondition och allt supereffektivt i tex 45 minuter). Sen cyklade jag hem efter lunch och jobbade hemifrån solen på balkongen resten av dagen.

I helgen ska jag yoga, träffa kompisar, äta brunch och försöka hinna med en längre cykeltur på några timmar på söndag. Jag tänker att jag packar smoothie och lite så i ryggsäcken och tar med så kan jag pausa mitt i om jag vill och göra det till en upplevelse istället för bara träning. Så om någon har tips på utflyktsmål (som lämpar sig för landsvägscykling-ish) inom ett par mil från Uppsala – hit me!

Flower power

Det här med färska blommor, hörrni! Köpte tulpaner häromdagen och det är ju så himla fint och mysigt och vårigt och mer hemtrevligt. Älskar det och ska garanterat bli bättre på att köpa hem blommor i framtiden.

Träningsutmaning

Denna vecka har vi en tränings- och antidopingutmaning på jobbet som kort sagt går ut på att göra något träningsrelaterat som är en utmaning för dig, posta om det på sociala medier och även skriva kort om antidoping. Som pris kan en vinna träningskläder från vår klädsponsor. Jag kan – av naturliga skäl (typ att jag är en del av juryn) inte vara med i själva tävlingen men jag ÄLSKAR utmaningar och speciellt när det gäller träning så jag tänkte hoppa på den delen iallafall. Egentligen började jag ju (oplanerat) redan i lördags med en mils skejt men utmaningen började ju igår på riktigt. Så, jag kickstartade veckan med en bodypumpklass innan min yogaklass. Har tänkt göra det i månader men inte tagit mig iväg i tid. Resultatet blev en FRUKTANSVÄRD träningsvärk idag och en ganska förvirrad instruktör på yogaklassen efteråt pga SÅ TRÖTT. (Note to self: ta med något lätt att äta innan yogan nästa gång)

Idag fortsatte jag utmaningen med en cykeltur. Skulle egentligen vila men det var så härligt väder så tänkte cykla lite bara för att röra bort träningsvärken, och plötsligt hade det blivit två mil.

Nu: sova!

Här kan du läsa mer om utmaningen om du vill vara med. Den är öppen för dig som är student vid ett eftergymnasialt lärosäte i Sverige eller medlem i en studentidrottsförening!

Family time

Åkte hem till Dalarna i fredags av olika anledningar och umgicks med familjen hela helgen. Tog en skidtur med mamma (i nästan femton plusgrader och strålande sol och fjärilar som flög runtomkring, så konstigt men SÅ FANTASTISKT!) och resten av helgen spenderade jag med pappas sida av släkten. Blev även – väldigt mycket i efterskott – firad på 25årsdagen med årets premiärgrillning, marängsviss och fina presenter. Så himla mysig helg, trots allt <3

Tog inga bilder förutom när vi åkte skidor plus en på Stella (hur söt?!?!?!) i bilen hem till Uppsala, så här kommer de iallafall. Säsongens sista skidtur där jag till och med skejtade en hel mil (!!!!!). Så imponerad av mig själv och min kropp!

Fredagsfys före fredagsmys

Imorse hade jag tid hos fysioterapeuten igen, näst sista behandlingen och det börjar bli mycket bättre! Sen cyklade jag en liten extra tur och hämtade saker på kontoret, körde lite överkroppsstyrka på balkongen och jobbade sen hemifrån hela dagen. Hur härligt är det inte att kunna sitta i solen på balkongen och jobba?!?!

För träningsinspiration så är detta ungefär vad jag körde (men inte i exakt den ordningen):

rodd med hantlar

militärpress med hantlar

rodd med gummiband i räcket

armlyft med hantlar

tricepsarmhävningar + ”vanliga” (bredare)

jorden runt med hantel (rygglyft-variant)

planka + sidoplanka

sidoböj med hantlar

planka med rodd på hantlar

bicepscurls (stående)

Brukar köra ungefär 3×8 på varje, och för att spara lite tid och få upp flåset lite varvar jag mellan två övningar hela tiden (alltså åtta av ena, åtta av andra, åtta av ena, åtta av andra, osv). Har inte särskilt tunga hantlar så vissa övningar körde jag lite mer än åtta reps också (och vissa var åtta nästan så jag inte orkade).