Nice och Franska rivieran, del 2

Här kommer fortsättningen på bilderna från Nice och Frankrike!

Från torsdagen var det som sagt bara jag och mamma på dagarna, första dagen hängde vi bara på stranden hela eftermiddagen. Det stod i väder-apparna att det skulle vara mulet och regn men det blev blå himmel och sol, älskar när appen har så brutalt fel! Dessutom passade jag på att simträna ytterligare vilket blev mitt 100e (!!!!!!) träningspass sedan nyår. På kvällen var vi med Jost på cocktailparty på takterassen till hotellet där konferensen var.

På fredagen åkte vi äntligen till Italien, först till Ventimiglia som ligger precis efter gränsen mellan Frankrike och Italien där vi gick på marknad och sådär, och sedan tog vi bussen upp till Dolceacqua som är en liten medeltidsby uppe i bergen. Där åt vi mat, gick runt i staden och tog även en liten – något spontan – vandring upp i bergen ovanför byn. På vägen tillbaka till Nice köpte vi gelato i Ventimiglia och hoppade av tåget i Villefranche-sur-mer för att svalka oss snabbt i havet efter vandringen (vilket kan ha varit det snabbaste doppet ever – klev av tåget 17.17 och på nästa 17.47, däremellan sprang vi ned till stranden, bytte om, badade, bytte tillbaka till kläder och sprang tillbaka till tåget). Förutom att städerna i Italien såg ganska mycket ut som franska städer och byar så var Italien precis som jag förväntat mig: högljutt, lite mer av allt, massa god mat och god glass och såklart fantastiskt fint! Dolceacqua är tydligen så fint så Monet målat en tavla av byn (bron, den äldsta delen av staden och slottsruinen).

På lördagen skulle det återigen vara lite sämre väder men vi chansade och gick till stranden ändå, mest för att vi inte orkade göra så mycket annat än vila efter alla aktiviteter övriga dagar. Men, vi hade tur med vädret igen och det blev rätt mycket sol och blå himmel iallafall, så pass att vi låg på stranden i över sju timmar och såg ut som kräftor när dagen var slut, båda två (trots solskyddskräm).

Sen åt vi middag på en av restaurangerna vi ätit på tidigare i veckan men som tyvärr inte var lika bra service och mat den dagen som första gången men ändå helt okej. Och på söndag morgon gick flyget hem till Sverige där vi möttes av tropisk värme (32 grader när vi landade på Arlanda). Konstig känsla att kliva av planet i Sverige till sådan värme när det inte varit det i Frankrike.

Hursomhelst, tropisk värme eller ej, Frankrike (och Monaco och Italien…..) var som sagt helt fantastiskt och det var skönt med en veckas semester och paus från allt.